Pzkpfw 38(t) - lehký tank
V roce 1937 se mezinárodní situace prudce zhoršila a proto stanovila československá armáda požadavek na nový lehký tank. Předešlý typ LT vz. 35 postihly po jeho zavedení do výzbroje závažné technické problémy zaviněné nedostatečným testováním a uspěchaným vývojem. Armáda se proto rozhodla opakování této situace zabránit. Společnost ČKD nabídla upravený tank LT vz. 35 s motorem a převodovkou, které později sloužily jako poháněcí jednotky tanků TNH, LTL, TNH P-S a nového středního tanku V-8-H. Z náročných zkoušek vyšel vítězně tank TNH P-S a 1. července 1938 byl přijat do výzbroje československé armády jako standardní lehký tank pod označením LZ vz. 38. Do německé okupace však armáda nepřevzala ani jeden stroj. V letech 1939-42 výroba tanku pokračovala pro potřeby Wehrmachtu. Vyrobilo se více než 1400 kusů, kterým Němci přidělili označení Panzerkampfwagen 38(t) Ausf. S až G (Ausf. - Ausführung = provedení). Kromě Německa obdržely tanky i jiné státy Osy - 69 jich dostalo Slovensko, 102 obdrželo Maďarsko, 50 získali Rumuni a 10 Bulhaři. Při vpádu do Francie měly tanky Pzkpfw 38(t) ve výzbroji 7. a 8. tanková divize. Ve službě pokračovali až do roku 1942.Korba a věž vozidla byly nýtovány, horní a spodní část korby byly spojeny svorníky. Pancéřové pláty měly tloušťku 10-25 mm, od Ausf. E pancíř dosahoval tloušťky až 50 mm. Místo řidiče bylo v pravém předním rohu korby, po jeho levici obsluhoval kulometčík 7,92 mm kulomet MG 37(t), což bylo německé označení pro český kulomet ZB 37. Dvoumístná věž byla umístěna uprostřed korby. Její hlavní výzbroj tvořil 37,2 mm kanón Škoda A7, který vystřeloval náboje s protipancéřovými a trhavými střelami. Náměr kanónu se měnil v rozsahu od -6° do + 12°. Po pravé straně kanónu byl spřažený 7,92 mm kulomet. Vezenou zásobu střeliva tvořilo 90 nábojů pro kanón a 2550 nábojů pro kulomet. Motor umístěný v zadní části korby byl spojen s převodovkou s pěti rychlostmi pro jízdu vpřed a jednou pro jízdu vzad. Na každé boční straně měl tank čtyři velká pojezdová kola s pryžovou obručí. Každá dvojice kol byla odpružena jedním listovým perem. Hnací kolo bylo vpředu a napínací vzadu. Horní část pásu podpíraly dvě kladky.Když Pzkpfw 38(t) zastaral jako bojový tank, uplatnil se často jako průzkumné vozidlo. Němci několik podvozků takto využitých vozidel osadili věží lehkého obrněného vozidla Sdkfz 222, vyzbrojenou 20 mm kanónem. Podvozek lehkého tanku rovněž posloužil jako základ pro stavbu velkého počtu různých vozidel, například stíhače tanků Marder s novou nástavbou, vyzbrojenou 75 mm protitankovým kanónem. Mezi další takto vzniklá vozidla patří samohybné 15 mm dělo, 20 mm samohybný protiletadlový kanón, několik typů nosičů zbraní a stíhač tanků Hetzer (štváč). Tento stíhač byl vyzbrojen 75 mm kanónem lafetovaným v plně uzavřené neotáčivé pancéřové nástavbě, která umožňovala jen omezený rozsah odměru kanónu. Hetzer byl mnoha odborníky hodnocen jako jeden z nejlepších prostředků dvého druhu v období 2. světové války. V letech 1944-45 se jich vyrobilo celkem 2584 a jejich výroba pokračovala i po skončení války. 158 kusů se jich prodalo do Švýcarska pod označením G-13. Z výzbroje švýcarské armády se vyřadily až koncem 60. let.
Technicko-taktická data
Země původu: Československo
Hlavní výzbroj: 37,2 mm kanón Škoda A7
Pomocná výzbroj: dva 7,92 mm kulomety ZB 35/MG 37(spřažený s kanónem, v přídi korby Pancéřování: 10-25 mm
Bojová hmotnost: 9,7 tuny
Délka: 4,55 m
Šířka: 2,13 m
Výška: 2,31 m
Pohonná jednotka: zážehový vodou chlazený šestiválec Praga o výkonu 150 koní
Maximální rychlost na silnici: 42 km/h
Dojezd na silnici: 200 km
Osádka: 4
Náhledy fotografií ze složky Německá obrněná technika
Komentáře
Přehled komentářů
Konečně něco českýho.Jediný český tank.Velký,OBROVSKÝ úspěch.To co měly tenkrát němci.to by sme rosflákali na kusu.Němci by se u nás určitě zastavili a rychle by se rozhodli ke strategickému ústupu.
Něco českýho
(Tankysta, 24. 5. 2010 15:35)