Pzkpfw IV - střední tank
PanzerkampfWagen IV byl jediný německý tank vyráběným po celou válku.Představoval základní bojový prostředek německých obrněných divizí.V roce 1934 vznesla výzbrojní služba požadavek na nový tank, který maskovala jako mittlerer Traktor(střední traktor).Měl tvořit výzbroj čtvrtých rot německých tankových praporů.Na základě stanovených specifikací předložily své prototypy firmy Rheinmetall Borsig(VK 2001-Rh),MAN(VK 2002-MAN)a Krupp(VK 2001-K).Po zhodnocení prototypů byl vývoj tanku předán firmě Krupp.Nové vozidlo bylo též známé jako Batallions Führerwagen(vozidlo velitele praporu).Začalo se vyrábět v magdeburském závodě Krupp-Grusonwerke pod označením PzkpfW IV Ausf A(SdkfZ 161).V době výroby tanku nemohla být lehká obrněná vozidla vybavena dlouhými kanóny s vysokou úsťovou rychlostí.Těmto vozidlům měly nové tanky původně poskytovat blízkou palebnou podporu.Jejich první provedení bylo vyzbrojeno krátkým kanónem L/24 ráže 75 mm, spřaženým kulometem a stejnou zbraní v korbě.Stanoviště řidiče bylo v levé přední části korby,napravo pracoval kulometčík/radista.Ve věži uprostřed korby měli své místo velitel,střelec a nabíječ.Do tanku se vstupovalo poklopy nabocích věže, navíc se na střeše věže nacházela tradiční velitelská kopule.Motor uložený v zádi korby byl spojen s manuální převodovkou s šesti stupni pro jízdu vpřed a jednou zpátečkou.Plně otočná věž měla motorický pohon, ale v případě nouze jí bylo možné otáčet ručně.Tank vezl 122 nábojů pro kanón a 3000 nábojů pro kulomety.Pancéřování korby dosahovalo tloušťky až 14,5 mm, pancíř věže 20 mm.Prvního provedení tanku se v letech 1936-37 vyrobilo pouze 35 kusů.Po něm následoval PzkpfW IV Ausf B s lepším pancéřováním, výkonnějším motorem a dalšími vylepšeními, kterého se vyrobilo 42 kusů.Následovala provedení C(134 strojů)a D(229 strojů).Kolem roku 1938 byla standartizována verze Ausf E Hmotnost tanku se zvýšila ze 17 na 21 tun v důsledku zlepšení pancéřové ochrany a použití výkonnějšího a většího motoru(320 koní).Po pádu Francie přišel typ Ausf F s hmotností zvýšenou o další tunu a širšími pásy, snižujícími tlak na terén.O vysoké kvalitě tanku svědčí používání jeho základní konstrukce po celou válku.Jediné významnější změny se dočkaly výzbroj a pancéřování, které se pochopitelně musely během války zlepšovat.Jiné tanky se naproti tomu vyřazovaly, neboť již nevyhovovaly bojovým požadavkům.Věž PzkpfW IV byla dostatečně velká pro průběžnou instalaci stále výkonnější výzbroje.Rozdíl mezi ranými exempláři a posledními verzemi byl proto značný.
Technicko-taktická data (Ausf. H)
Země původu: Německo
Hlavní výzbroj: 75 mm kanón L/48
Pomocná výzbroj: dva 7,92 mm kulomety(v přídi korby, spřažený s kanónem) Pancéřování:až 60 mm
Bojová hmotnost: 25 tun
Délka: 7,02 m
Šířka: 3,29 m
Výška: 2,68 m
Pohonná jednotka: zážehový dvanáctiválec Maybach o výkonu 300 koní
Maximální rychlost na silnici: 38 km/h
Dojezd na silnici: 200 km
Osádka: 5
Náhledy fotografií ze složky Německá obrněná technika