Pzkpfw I - lehký tank
Roku 1933 definovala německá výzbrojní služba požadavek na obrněné vozidlo o hmotnosti okolo pěti tun,které by sloužilo k výcviku.Podle zadaných specifikací vyrobilo své prototypy pět firem.Po jejich zkouškách doporučila výzbrojní služba k dalšímu vývoji návrh firmy Krupp,která nadále pracovala na podvozku vozidla.Nástavba však byla vyvíjena firmou Daimler Benz.Vůz byl v dokumentech zapsán jako Landwirtschäftlicher(zemědělský traktor).Výrobou prvních vozidel byla v roce 1934 pověřena firma Henschel.Tank obdržel označení PzkpfW I Aust A neboli SdkfZ 101.Poháněl jej zážehový motor Krupp o výkonu pouhých 57 koní.Neosvědčil se,proto mělo následující provedení Aust B výkonnější pohonnou jednotku,kvůli které se prodloužila korba a přibyl jeden pár pojezdových kol.To sice přineslo zvýšení hmotnosti,maximální rychlost však mohla být až 40 km/h.Vylepšený model se do německé výzbroje dostal roku 1935.V tomto roce dosáhla výroba vrcholu,vzniklo přes 800 strojů.Většinu jich vyrobil Henschel,některé firma Wegmann.PzkpfW I poprvé zasáhl do bojů během Španělské občanské války.Při vpádu do Polska v roce 1939 jich měli Němci ve výzbroji 1445,přestože tou dobou již nebyly pro frontový boj vyhovující.Měly totiž velmi slabé pancéřování i výzbroj.O rok později bylo při invazi do Francie nasazeno 523 tanků,mnohé však dosud sloužily v Německu a Polsku.Z frontové služby byly staženy až koncem roku 1941.Nadále sloužilo pouze velitelské vozidlo na jeho podvozku.Po zastarání základního tanku vznikl také Munitions-Schlepper,transportér střeliva nebo jiného materiálu,nebo stíhač tanků PzJg I.Na podvozek tanku se dokonce připevňovala mohutná houfnice ráže 150 mm,která samozřejmě značně přetěžovala podvozek.Vyrobilo se jen 40 kusů.Věž standartního tanku PzkpfW I byla umístěná uprostřed korby a posunutá mírně vpravo.Byly v ní lafetovány dva kulomety ráže 7,92 mm s 1525 náboji.Řidič pracoval v levém předním rohu korby.
Technicko-taktická data (Ausf. B)
Země původu: Německo
Hlavní výzbroj: žádná
Pomocná výzbroj: dva 7,92 mm kulomety lafetované ve věži
Bojová hmotnost: 6 tun
Délka: 4,42 m
Šířka: 2,06 m
Výška: 1,72 m
Pohonná jednotka: zážehový šestiválec Maybach o výkonu 100 koní
Maximální rychlost na silnici: 40 km/h
Dojezd na silnici: 140 km
Osádka: 2
Náhledy fotografií ze složky Německá obrněná technika