Churchill IV-pěchotní tank
Churchill byl jeden z nejdůležitějších britských tanků celé války a druhým nejrozšířenějším po tanku Valentine.Na druhou stranu ho jasně převyšoval počtem variant, kterých vzniklo několik desítek.Díky tomu mohl plnit obrovské množství různých úkolů.Vznikl podle specifikace A 20, stanovené v září 1939.Ta počítala s bojem podobným předchozí válce, tank byl proto v podstatě modernizovanou verzí prvních britských tanků z 10.let.Po zkouškách vyšla najevo přílišná hmotnost stroje.Na základě nových požadavků vznikla nová specifikace A 22, podle které byl postaven pěchotní tank Mk IV, později Churchill.Jeho výrobce, firma Vauxhall, neměla do té doby s výrobou tanků žádné zkušenosti.Jejími konstruktéry navržený tank byl výrorně pancéřovaný a svými pásy po celém obvodu korby připomínal první britské tanky Mk IV a V.Výroba však byla zahájena předčasně a prvních 1000 kusů se muselo podstatně přepracovat.Výrobu podstatně urychlil začátek války, ve které byly pro Brity přijatelnější poruchové než žádné tanky.Později byly ovšem později vyřešeny.Výzbroj tanku byla podobná jako u předchozích strojů Matilda a Valentine:provedení I-II měla 2liberní kanón, III-IV 6liberní kanón a poslední provedení VI-VII(a také Mk IV NA 75)75 mm kanón.Existovaly také verze palebné podpory CS(close suport)se 76,2 mm a později 95 mm houfnicí(Churchill V a VIII).Postupně se měnily i jiné součásti tanku.Odlévané věže byly nahrazeny nýtovanými nebo smíšenými, přibylo krytí pásů a lepší chlazení motorů.Celkem vzniklo 11 variant tanku, z nichž poslední tři byly pouze starší verze se 75 mm kanónem.Největší výhodou Churchilla bylo neuvěřitelně silné pancéřování.U provedení I-IV bylo silné 16-102 mm, u verzí VI-VIII dokonce 25-152 mm.Bojový křest tanku proběhl při neúspěšném vylodění u Dieppe v roce 1942, kdy většina tanků ani nebyla schopná dostat se na pláže.Zcela odlišná situace panovala v Tunisku, kde tanky překonávaly zdejší pohoří a výborně zastávaly roli prostředků palebné podpory.Jedinou jejich nevýhodou byla nízká rychlost, díky které občas nedokázaly účinně využít výhod, které se naskytly v průběhu boje.Na Churchillově podvozku samozřejmě vzniklo také mnoho speciálních vozidel.Patřily mezi ně ženijní vozidlo Churchill AVRE, planomet Churchill Crocodile nebo mostní nosiče Churchill Bridgelayer a ARK.Dále vznikly odminovače Churchill Plough a Snake, nosiče demoličních náloží Onion, Goat a Light carrotpokladače rohoží AVRE Carpentlayer a vyprošťovací vozidlo ARV.Celkové pojetí tanku bylo sice zastaralé, ale jeho kvality ho udržely ve službě až do roku 1965.
Technicko-taktická data
Země původu:Velká Británie Hlavní výzbroj:6liberní kanón ráže 57 mm Pomocná výzbroj:dva kulomety BESA(spřažený s kanónem a v přídi korby) Pancéřování:16-102 mm Délka:7,44 m Šířka:2,74 m Výška:3,25 m Pohonná jednotka:zážehový dvanáctiválec Bedford o výkonu 350 koní Maximální rychlost na silnici:24 km/h Maximální rychlost v terénu:12,9 km/h Dojezd na silnici:144 km Osádka:5
Náhledy fotografií ze složky Britská obrněná technika